dr Anita BUCZEK-ZAWIŁA
Katedra Językoznawstwa Angielskiego
anita.buczek-zawila@up.krakow.pl
ul. Karmelicka 41
pok: 305
https://kja.up.krakow.pl/pracownicy-up/dr-anita-buczek-zawila/
ORCID: 0000-0002-4179-0219
publikacje:
http://bgbase.up.krakow.pl/Stanowisko:
- Adiunkt badawczo-dydaktyczny
Pełnione funkcje w Instytucie i Uniwersytecie:
- Pełnomocnik ds. Specjalności Komunikacja Językowa – Języki Specjalistyczne (I stopień) oraz Komunikacja Językowa (II stopień),
- członkini Rady Instytutu Filologii Angielskiej,
- członkini Rady Dyscypliny Językoznawstwo,
- Opiekunka 2 roku studiów I stopnia, stacjonarnych.
Stopnie naukowe:
- 1999; Doktor Nauk Humanistycznych w zakresie językoznawstwa;
Katolicki Uniwersytet Lubelski, Wydział Nauk Humanistycznych;
Tytuł pracy: „Principles and parameters of Modern Welsh phonology”;
Promotor: prof. dr hab. Edmund Gussmann;
Recenzenci: dr hab. Katarzyna Dziubalska-Kołaczyk, prof. UAM, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu dr hab. Jolanta Szpyra-Kozłowska, prof. UMCS, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
- 1994; Magister filologii angielskiej, z przygotowaniem pedagogicznym;
Katolicki Uniwersytet Lubelski, Wydział Nauk Humanistycznych;
Tytuł pracy: „The Phonology and Morphogy of Initial Consonant Mutation in Welsh”;
Promotor: prof. dr hab. Edmund Gussmann;
Recenzent: dr hab. Anna Malicka-Kleparska.
Dyscyplina naukowa:
- językoznawstwo.
Katedra:
- Katedra Językoznawstwa Angielskiego.
Zainteresowania badawcze:
- fonologia rządu (praca magisterska, wczesne artykuły),
- systemy fonologiczne języków celtyckich, w szczególności walijskiego (kilka artykułów, doktorat),
- rozwój fonologiczny i akwizycja systemów fonologicznych (artykuły),
- melodyka mowy, prozodia (artykuły, konferencje),
- interakcje i interferencje międzyjęzykowe (artykuły, konferencje), systemy dźwiękowe języka w kontakcie,
- zmiany językowe wynikające z użycia, uzusu i częstotliwości,
- dydaktyka uczniów „szczególnych” – niewidomych studentów,
- język młodego pokolenia – obserwowalne tendencje, postrzeganie normy (konferencje, artykuły),
- fonodydaktyka, CALL, CAPT.
Prowadzone zajęcia:
- Fonetyka 1 & 2 (SL, rok I sem. 1 i 2),
- Werbalne i Niewerbalne Środki Komunikacji (SL, rok II sem. 3),
- Gramatyka Kontrastywna (SL, rok II sem. 4),
- SM – Komunikacja Językowa, rok I sem. 1,
- Różnorodność Językowa na Wyspach Brytyjskich (SM – Komunikacja Językowa, rok II sem. 3),
- Seminarium magisterskie (SM – Komunikacja Językowa).
Członkostwo w Towarzystwach Naukowych:
- Polskie Towarzystwo Językoznawstwa Kognitywnego;
- Krakowskie Towarzystwo Popularyzowania Wiedzy o Komunikacji Językowej „Tertium”
Wybrane wykłady gościnne:
- 2018; Beit Berl College, Israel;
- 2016; Universidad de Castilla-LaMancha, Cuenca, (Spain);
- 2015; Istabul Unversitesi, Stambuł (Turkey);
- 2014; Middle Eastern Technical University, Ankara (Turkey);
- 2013; Istabul Unversitesi, Stambuł (Turkey), Univerisdad de Sevilla (Spain);
- 2012; Mamlo Hogskola, Malmo, (Sweden);
- 2011; Universidad de Castilla-LaMancha, Cuenca, (Spain), Universidad de Almeria, Almeria, (Spain);
- 2010; Károli Gáspár Református Egyetem, Budapeszt, (Hungary), Panepistimo Kritis, Rethymnon, (Grecee);
- 2009; Vilniaus Pedagoginis Universitetas, Wilno (Lithuania), La Sapienza – Università di Roma, Rzym (Italy);
- 2007; Pedagogische Hohshule Freiburg, Freiburg (Germany), Universidad de Castilla – La Mancha, Cuenca, (Spain).
Najważniejsze publikacje:
- „Supporting instruction in English pronunciation with CALL : a blended learning component in English Phonetics course at undergraduate level”, CALL for Background (A.Turula/A.Buczek-Zawiła, eds.), Peter Lang, 2021, p. 51-79.
- „ELF or NELF? English pronunciation standard preferences among younger generation of Polish speakers”, Kwartalnik Neofilologiczny, 2017, 1, p. 95-110; http://journals.pan.pl/dlibra/publication/116240/edition/101016/content
- „Do they know what they are saying? : sentence stress awareness of phonetically-untrained speakers”, Linguistica Silesiana, 2015, 36, p. 253-275.
- „Everything must have its place : accent accommodation in modern Welsh borrowings from English”, Studia Linguistica Universitatis Iagellonicae Cracoviensis, 2014, 131, nr 4, p. 335-351.
- „The phonetic and phonological lenition in cognitive phonology : the case of Welsh consonant mutation”, Crossing phonetics-phonology lines (E.Cyran et al., eds.), Cambridge Scholars Publishing, 2014. p. 235-253.